رفتن به محتوای اصلی
x

معاون درمان دانشگاه در نشست خبری: کم شدن دغدغه های شهروندان در خصوص بیماری کرونا نگران کننده است

نشست خبری اقدامات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص بیماری کووید 19، چهارشنبه 21 خردادماه، با حضور دکتر کلیدری معاون درمان دانشگاه و تعدادی از اصحاب رسانه، در دفتر ریاست دانشگاه برگزار شد.

در این نشست معاون درمان دانشگاه به بیان توضیحاتی در خصوص فعالیت های انجام شده طی سه ماه گذشته در خصوص بیماری کووید 19 پرداخت و گفت: از ابتدای اسفندماه 98 استان اصفهان به صورت رسمی گرفتار بیماری کرونا شد و همان طور که فعالیت های استان در طی این سه ماه در حوزه های مختلف را تحث تاثیر قرار داد در حوزه درمان نیز فعالیت ها متاثر از بیماری کرونا گردید.

دکتر کلیدری ادامه داد: با توجه به اینکه از نیمه دیماه این نگرانی در کشور به وجود آمد که دیر یا زود این بیماری به کشور ورود پیدا می کند جلسات متددی در سطح استان و همچنین سطح وزارت بهداشت برگزار گردید و هماهنگی ها و برنامه های اولیه در خصوص چگونگی برخورد با این بیماری انجام شد و عملا در حدود 10 تا 15 روز اولیه سعی نمودیم برنامه عملیاتیمان را با توجه به شرایط حاکم بر استان اجرا کنیم.

وی اوج افزایش تعداد بیماران مبتلا به کووید 19 در داخل استان را 15 اسفند 98 تا 15 فروردین ماه 99 عنوان کرد و افزود: در این زمان تعداد زیادی از مراکز درمانی را به بیماران مراجعه کننده به مراکز با علایم مشکوک، محتمل و یا قطعی ابتلا به ویروس کرونا اختصاص دادیم وپس از آن سعی کردیم مراکزی را در داخل استان سامان دهیم تا فشار ورودی به بیمارستان ها به حداقل برسد.

دکتر کلیدری بیمارستان های خورشید و عیسی بن مریم(ع) را بیمارستان های نشاندار برای دریافت خدمات عنوان کرد و تشریح نمود: گاهی بیش از 400 نفر طی 24 ساعت به اورژانس بیمارستان مراجعه می کردند که گاها حتی مشکوک به ابتلا به بیماری کرونا هم نبودند و تنها عامل اضطراب و استرس منجر می گشت به بیمارستان ها مراجعه کنند.

وی ادامه داد: از این جهت سعی کردیم سدهای مختلفی را در استان تعبیه کنیم، ساماندهی یک پایگاه اطلاع رسانی در استان و همچنین راه اندازی مرکز پاسخگویی 3113 ، ساماندهی درمانگاه های متعدد عمومی و اختصاصی تنفسی حاد در داخل استان، ساماندهی 17 کلینیک تخصصی در اسفندماه، اختصاص بیش از یکصد درمانگاه عمومی در داخل استان که بتوانند به بیماران با علایم حاد تنفسی خدمات اولیه ارائه دهند و در صورت لزوم به مراکز بیمارستانی ارجاع دهند، از جمله اقداماتی بود که در آن زمان صورت گرفت و منجر شد به تدریج مراجعه بیماران به مراکز کاهش پیدا کند و واقعا بیمارانی که به خدمت اصلی نیاز دارند در بیمارستانها تمرکز پیدا کنند.

معاون درمان دانشگاه به چالش مهم کم بودن قدرت تشخیص بیماری در روزهای اول اشاره کرد و افزود: به تدریج در پایان هفته اول اسفندماه، امکان بررسی بیماران قطعی کووید 19 در داخل استان فراهم شد و آزمایشگاه اولیه در مرکز بهداشت با ظرفیت حدود 90 تست طی 24 ساعت شکل گرفت، به تدریج این ظرفیت افزایش پیدا کرد و در حال حاضر آزمایش کووید 19 در دو آزمایشگاه شامل آزمایشگاه جامع و آزمایشگاه مرکز بهداشت با بیش از 1000 تست طی 24 ساعت انجام می گیرد، ضمن اینکه هفت آزمایشگاه خصوصی با تایید از سوی معاونت درمان اقدام به انجام این آزمایش ها می کنند.

معاون درمان دانشگاه تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی با شک ابتلا به بیماری کرونا را  تا کنون بیش از 15500 نفر عنوان کرد و تصریح نمود: خوشبختانه بیش از 13500 بیمار بهبود یافته و از مراکز درمانی مرخص شده اند، در حال حاضر هم حدود 426 بیمار مبتلا به ویروس کووید 19  در بیمارستان های استان بستری هستند.

وی تعداد جانباختگان مبتلا به این ویروس را در داخل استان حدود 1484 عنوان کرد و ادامه داد: از این تعداد 484 مورد دارای تست کرونای مثبت و 1000 نفر دیگر جزو بیماران مشکوک و محتمل بودند که برای این تعداد نیز تمام ملاحظات بهداشتی کفن و دفن بیماران کرونایی رعایت گردید تا احتمال آلودگی در استان افزایش پیدا نکند.

دکتر کلیدری به انجام تعداد 42000 تست در استان تاکنون اشاره نمود که از این تعداد بیش از 10800 بیمار مثبت قطعی در استان مشخص شده است.

وی به نکته مهم تغییر سیاست ظرفیت انجام تست ها و بیماریابی اشاره کرد و افزود: از بیش از یک ماه پیش در داخل استان شروع به بیماریابی فعال در داخل استان نمودیم و بیمارانی که هیچ علایمی نداشته و یا علایم مختصری داشتند را شناسایی کرده و آنها را ایزوله می کنیم تا از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری نماییم.

وی ادامه داد: هم اکنون به طور متوسط  در شبانه روز بیش از 1000 تست انجام می گردد و حدود 50 تا 70 بیمار مشکوک در بیمارستان ها بستری می شوند و از این تعداد حدود 20 درصد تست آنها مثبت می شود.

وی با ابراز رضایت از آمار بسیار پایین مبتلایان در شهرستان ها گفت: در  روزهای ابتدایی موضوع کرونا در یک سری از شهرها از جمله شهرستان نطنز و اردستان روزهای سختی را تجربه کردیم، ولی خوشبختانه در حال حاضر تعداد مبتلایان در شهرستان ها به حداقل ممکن رسیده و طی حدود یک ماه گذشته یا هیچ بیماری نداشته ایم و یا یک مورد گزارش می شود که اتفاق خوبی است.

دکتر کلیدری تعداد بیماران بستری طی یک ماه گذشته را روزانه بین 300 تا 400 بیمار عنوان کرد و ادامه داد: این درحالی است که قبل از آن این تعداد بین 500 تا 800 مورد و در زمان اوج شیوع کرونا روزانه بین 1300 تا 1400 بیمار در مراکز بستری بودند.

وی ثابت بودن تعداد موارد بستری طی یک ماه اخیر را کمی نگران کننده عنوان کرد و گفت: ما هنوز وارد کانال 200 تا 300 بیمار بستری در روز نشده ایم و این نگرانی ایجاد شده است که شهروندان از دغدغه هایشان در خصوص ابتلا به بیماری کرونا کمتر شده است.

معاون درمان دانشگاه نعداد تخت های بستری اختصاص یافته برای بیماران کرونایی را حدود 2000 تخت عنوان کرد و ادامه داد: از حدود یک ماه قبل و با کاهش تعداد موارد بستری به تدریج مراکزی را که به صورت اختصاصی برای بیماران کرونایی در نظر گرفته بودیم کاهش دادیم تا مراکز درمانی هرچه زودتر به خدمات عادی خود بازگردند.

وی آمار مرگ و میر در استان اصفهان را پایین تر از میانگین کشوری بیان کرد و ضمن تشکر از زحمات و تلاش های کلیه کادر بهداشتی و درمانی طی این مدت گفت: اگر به صورت بدبینانه و در بدترین حالت ممکن آمار دهیم یعنی نسبت تمام مرگ و میرها به تمام مبتلایان، آمار استانی حدود 9/5 درصد است ولی اگر مشابه کشورهای اروپایی گزارش دهیم یعنی نسبت تعداد مرگ و میرها به تعداد مبتلایان قطعی حدود 4/48 درصد می باشد که از میانگین کشوری بسیار کمتر می باشد.

دکتر کلیدری در پایان سخنان خود گفت تصور ما این است که با توجه به شرایط نسبتا ثابت کنونی، همین شرایط را تقریبا تا پایان تابستان داشته باشیم، ولی با شروع فصل پاییز و آغاز فصل سرما که با شیوع و اپیدمی آنفولانزا همراه است، گسترش مجدد بیماری کرونا را دوباره تجربه نماییم.

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)