رفتن به محتوای اصلی
x

بیانیه معاون آموزشی دانشگاه در خصوص وضعیت فعلی از سرگیری آموزش های دانشگاه

دانشجویان گرامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در ستاد ملی کرونا و ابلاغیه مشترک معاونت های آموزشی، دانشجویی فرهنگی و بهداشتی وزارت متبوع در ارتباط با از سرگیری برنامه های آموزشی حضوری دانشگاه­ها از تاریخ 99/3/17، برخود لازم می دانم توضیحاتی را در خصوص وضعیت فعلی از سرگیری آموزش با رعایت استانداردهای حفاظتی و بهداشتی به شرح ذیل خدمت شما عزیزان ارائه نمایم:

- همانگونه که مطلع می باشید به دنبال شروع همه گیری بیماری کووید ۱۹ بنا بر مصوبات و دستور معاونت آموزشی وزارت متبوع که به دانشگاه ها ابلاغ شد، مقرر گردید فعالیت های آموزش حضوری از اواسط اسفند ماه تا اطلاع ثانوی متوقف و فراگیران با استفاده از بسترهای آموزش مجازی پیش بینی شده خدمات آموزشی را دریافت نمایند. 

همچنین ارائه خدمات آموزش بالینی برای دانشجویان بالینی نیز با برخی محدودیت‌هایی مواجه شد، به گونه ای که مقرر گردید تعداد دستیاران در بخش ها به حداقل کاهش یابد، بخشها و ICU مربوط به بستری بیماران کووید ۱۹ راه اندازی و فعال گردد و تعداد کارورزان پزشکی نیز در بخش های آموزشی به حداقل رسانده شود و فراگیران در برخی از بخش های خاص توزیع گردیدند. در همین راستا بخش­های کارآموزان پزشکی نیز حذف و آموزش بالینی دانشجویان دندانپزشکی در مقاطع عمومی، تخصصی و فلوشیپ نیز متوقف گردید.

با توجه به اینکه وزارت متبوع سامانه نوید را برای آموزش مجازی پیش بینی کرده بود، دانشگاه از طریق این سامانه ارائه آموزشهای مجازی را آغاز نمود. در مراحل ابتدایی برنامه تعداد دروس فعال ۸ عدد بود، که با پیگیری های مستمر به عمل آمده در حال حاضر بالغ بر یک هزار درس فعال در سامانه نوید قابل مشاهده و دسترسی می باشد. همچنین تعداد محتوا های دروس در ابتدا یازده محتوا بود که هم اکنون به بیش از ۲۰۰۰ محتوی افزایش پیدا کرد، که این حجم از آموزش مجازی چه در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و چه در سایر دانشگاه ها به عنوان اولین تجربه، تجربه ارزشمندی بود و اگرچه در گذشته نیز سازکار و امکانات لازم برای ارائه آموزش های مجازی فراهم شده بود، اما به میزان کافی مورد استقبال همکاران هیئت علمی دانشگاه و دانشجویان قرار نگرفته بود. خوشبختانه با پیگیری‌های صورت پذیرفته و اقدام برای رفع برخی مشکلات سامانه، فایل های راهنما، تدوین و به دانشکده ها  ارسال شد و کارگاه­هایی نیز همزمان برای اعضای محترم هیئت علمی ترتیب داده شد و مجازی سازی آموزش به سرعت آغاز و پیگیری شد. معاونت آموزشی دانشگاه به صورت مستمر نسبت به ارزیابی کمی آموزش های در حال ارائه در سامانه نوید و ارائه بازخورد به دانشکده ها اقدام نمود. به گونه ای که فایل اکسل گزارش پایش عملکرد آموزشی به تفکیک دانشکده و اعضای هیأت علمی به صورت هفتگی توسط مرکز توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی دانشگاه تهیه و به دانشکده جهت پیگیری منعکس گردیده و همچنان نیز می گردد. در این گزارشات هفتگی مشخص می‌شود هر استاد برای هر درس، چند محتوای آموزشی تهیه و بارگذاری نموده است. در ادامه به همکاران هیات علمی تاکید شد برای دانشجویان  تکلیف، کوییز و سوال نیز بارگذاری نمایند.

دریافت برخی گلایه ها و دغدغه های دانشجویان، در خصوص وجود مشکل در فایل­های بارگذاری شده و پایین بودن کیفیت صدا و ...، بررسی و صحت نگرانی های فراگیران دانشگاه مورد تأیید قرار گرفت. لذا نسبت به ارائه بازخورد به اعضای هیأت علمی و مدیران سامانه اقدام و پیگیری رفع نواقص صورت پذیرفت. در این راستا مقرر گردید ما بین نمایندگان شورای دانشجویی دانشکده ها با مسئولین هر دانشکده، تا زمان رفع مشکلات موجود در بسترهای آموزش مجازی ارتباطی تنگاتنگ، متقابل، متعامل و سازنده برقرار گردد. لذا فرم های ارزشیابی استاد نیز بر اساس آموزش مجازی تدوین و مصوب شد و در دهه آخر اردیبهشت ماه سال جاری بارگذاری شد، تا بدینوسیله از نظرات دانشجویان در خصوص دروس مختلف در راستای بهبود کیفیت آموزش مجازی بهره برداری گردد.

شایان ذکر است آخرین فایل اکسل گزارش گیری شده از سامانه نوید نشان داد در تعداد محدودی از دروس، متاسفانه همچنان کمتر از هفت محتوا بارگذاری شده است. این در حالی است که  انتطار می رفت تا پایان اردیبهشت ماه بخش عمده ای از دروس بارگذاری شده باشند. لذا موضوع در شورای آموزشی هفته گذشته مطرح و مقرر شد دانشکده ها نسبت به پیگیری موضوع، علت یابی پایین بودن محتوای بارگذاری شده برای آن دروس، تذکر به اعضای هیأت علمی مشمول برای اقدام به منظور جبران کسری محتوا و بالاخره ارائه گزارش به معاونت آموزشی اقدام نمایند. همچنین کمیته ای برای پایش کیفیت دروس مجازی نیز تشکیل، که تا کنون ۴ جلسه آن برگزار گردیده و به مطالعه بر روش های ارزیابی کیفیت پرداخته و مصوبات آن در زمان مقرر ابلاغ و پیگیری گردید. براساس این مصوبات مواردی که نیاز به ارتقاء کیفیت دارد همراه با نحوه پایش آن گزارش می گردد. دو ستون نیز برای مدیران محترم گروه و معاونین محترم آموزشی دانشکده ها در سامانه نوید و گزارش دریافت شده از آن نیز اضافه شد تا هر درس را از نظر محتوا، تکالیف، کمیت و کیفیت آموزش، که قبلا مورد اشاره قرار گرفته بود، بررسی، گزارش و پیگیری نمایند و مسئولیت این امر نیز به آنان داده شد. همچنین نقطه نظرات دانشجویان در فرآیندی مستمر و مدون دریافت می گردد. در نهایت کمیته پایش کیفیت آموزش مجازی نیز بصورت راندوم و تصادفی به بررسی این موارد خواهد پرداخت. بدیهی است در صورتیکه در خصوص برخی دروس این نتیجه حاصل گردد، که از کمیت و کیفیت لازم برخوردار نمی باشد، این دروس یا بصورت حضوری در زمان بازگشایی در تابستان ارائه و یا مجددا با نظارت بیشتر از طرف دانشکده بصورت مجازی ادامه می یابد.

در راستای تقویت ارتباط چهره به چهره اساتید با دانشجویان، دو سامانه آنلاین اسکای روم با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر برای دانشکده های پزشکی، داروسازی و پیراپزشکی علاوه بر دانشکده دندانپزشکی، که قبلا رأساً نسبت به تهیه آن اقدام نموده بودند، و سامانه big blue button  با ظرفیتی حدود ۱۲۰۰ نفر برای سایر دانشکده ها نیز تهیه و در اختیار دانشکده ها قرار گرفت تا بدینوسیله امکان برگزاری جلسات آموزش مجازی هم زمان، ارائه درس با حضور و مشارکت فراگیران، انجام پرسش و پاسخ، رفع اشکالات فراگیران و ... در صورت لزوم به ازای هر دو تا سه جلسه غیر همزمان میسر گردد.

همچنین مقرر گردید دانشکده ها و اعضای محترم هیأت علمی نسبت به برگزاری جلساتی آنلاین با دانشجویان اقدام، تا دانشجویان بتوانند مروری بر مطالب داشته باشند. در کنار این اقدامات کارگاه­ها و فایل های آشنایی با این سامانه ها برای اساتید به سرعت تهیه و در اختیار اساتید قرار گرفت و همچنان نیز استفاده از این سامانه ها در حال انجام است و تداوم دارد و علی رغم اینکه برای اولین بار آموزش مجازی به این وسعت در کشور و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ارائه گردید، دانشگاه توانست از لحاظ کمی در برخی از حیطه های آموزش مجازی رتبه دوم و سوم کشوری را از نظر بارگذاری فایل­ها، محتواها، دروس و تعداد دانشجوی فعال کسب نماید که نشان دهنده مطلوب بودن رشد کمی آموزش های مجازی دانشگاه بوده است.

 همچنین در فروردین و اردیبهشت ماه مکاتباتی از معاونت آموزشی وزارت متبوع ابلاغ و طی وبینارهایی که برگزار گردید، این موضوع مورد اشاره قرار گرفت که بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک صورت پذیرفته بر روند بیماری و منوط به مجوز ستاد ملی کرونا، احتمال از سرگیری برنامه های آموزش حضوری از ششم خرداد ماه میسر خواهد شد. همچنین در ارتباط با آزمون­های جامع تصمیماتی اتخاذ گردید که می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

- در ارتباط با آزمون ارتقاء که فایل آن علاوه بر انتشار در فضای مجازی، از طریق اتوماسیون اداری نیز ابلاغ و منتشر گردید. و در ارتباط با ارزیابی دستیاران نیز به خود گروه­ها و دانشکده ها اختیار داده شد که در ارتباط با ارزیابی های درون بخشی و ارتقاء به سال بالا تصمیم گیری نمایند.

- آزمون­های جامعی که در اسفند ماه سال گذشته و خردادماه سال جاری پیش بینی شده بود لغو و با توجه به بررسی پرونده ها و عملکرد هر دانشجو در خصوص نتیجه آزمون جامع تصمیم گیری شود. و مقرر گردید در شهریور ماه امتحان برگزار شود.

- - در خصوص آزمون های گواهینامه و دانشنامه مقرر گردید در شهریورماه در یک آزمون مشترک با ۱۵۰ سوال مشترک و ۵۰ سوال اختصاصی برای دانشنامه دوره های تخصصی (جمعاً ۲۰۰ سوال ) و برای دوره های فوق تخصصی با همان ۱۰۰ یا ۱۵۰ سوال طراحی و آزمون برگزار گردد.

در این راستا مجددا وبیناری با حضور معاونین محترم آموزشی، دانشجویی فرهنگی و نمایندگان معاونت بهداشتی وزارت متبوع با روسا و معاونین ومدیران ذیربط دانشگاهها برگزار و پیشنهاداتی از طرف مجمع معاونین آموزشی کلان مناطق در ۱۷ بند به وزارت متبوع ارائه و بر اساس آن بخشنامه ای با امضاء هر ۳ نفر از معاونین محترم وزارت متبوع طی مکاتبه شماره ۷۰۷/۵۰۰/د به تاریخ 99/3/6 (معاونین آموزشی، دانشجویی فرهنگی و بهداشتی) ابلاغ گردید، که تصویر آن نیز در فضای مجازی منتشر و بر مبنای این بخشنامه ۱۷ خرداد ماه سال ۱۳۹۹ زمان از سرگیری برنامه های آموزشی حضوری با اولویت آموزش های بالینی و عملی دانشگاه اعلام شد.

در این راستا بر ارائه اولویت دار آموزش دروس تئوری از طریق تداوم برنامه آموزشی به روش های مجازی تأکید شد. در همچنین مصوباتی نیز توسط وزارت متبوع درخصوص پایش کمی و کیفی آموزش مجازی ابلاغ گردید، که دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از قبل نسبت به اجرایی نمودن بخش عمده ای از آنها اقدام نموده بود.

در ارتباط با دروس بالینی موضوع در شورای دانشگاه مورخ 99/2/31 با حضور روسا و معاونین آموزشی مراکز آموزشی درمانی مطرح و مقرر گردید با تصویب شورای آموزش بالینی برنامه آموزشی کارورزان از ۱۰ خردادماه  و کارآموزان  از ۱۷ خردادماه آغاز گردد.

خوشبختانه وزارت متبوع پیشنهاد ادامه نیم سال از ۱۷ خرداد تا ۱۵ شهریور ماه سال ۱۳۹۹ را پذیرفت و مقرر گردید برنامه آموزشی دانشکده ها در دو مقطع زمانی در سایت هر دانشکده اعلام، تا بدینوسیله نیز از تراکم دانشجو خودداری گردد. در خصوص برنامه های آموزشی کارآموزی سایر دانشکده ها و کارورزی دانشکده پرستاری و دروس عملی آزمایشگاهی نیز مقرر گردید تعداد برنامه های آموزشی و تعداد فراگیران برآورد و دانشکده ها پیشنهادات خود را در این زمینه در شورای آموزش بالینی مورخ 99/3/6 ارائه نمایند، که این اقدام نیز صورت پذیرفت و دانشکده ها برنامه‌های پیشنهادی خود را با رویکرد کاهش تعداد و تراکم فراگیر در هر نوبت کاری در هر  یک از عرصه های آموزش بالینی، با هدف امکان رعایت احتیاط های استاندارد و فاصله گذاری اجتماعی ارائه و مورد تأیید قرار گرفت، تا بدینوسیله تعداد کمتری دانشجو در هر نوبت کار آموزی ها حاضر و به گونه ای عمل شود تا از امکان حفظ سلامت فراگیران اطمینان حاصل گردد.

همچنین بازه زمانی امتحانات از اول تا نیمه مرداد توسط وزارت متبوع اعلام گردیده بود که پیشنهاد شد این بازه زمانی تا پایان مرداد ماه تداوم یابد و به مدت یک ماه به طول انجامد. همچنین پیشنهاد شد این بازه زمانی برای دروس کارآموزی و آزمایشگاهی تا نیمه شهریور ماه ادامه یابد که این پیشنهادات نیز مورد پذیرش وزارت متبوع قرار گرفت. از آنجا که برخی از دانشکده ها از جمله دانشکده پرستاری دوره کارآموزی بیمارستانی خود را زودتر به پایان می رساندند، درخواست خود را برای برگزاری امتحانات بلافاصله پس از اتمام دروس عملی اعلام، که این موضوع نیز مورد قبول واقع شد و جدول زمانبندی آزمون ها مشخص و به زودی اعلام خواهد گردید.

برنامه پیشنهادی دانشکده پزشکی در ارتباط با دوره­های اینترنی مورد اعتراض برخی از دانشجویان قرار گرفت، که با نظر رئیس محترم دانشکده دو نفر از اعضای شورای مشاورین جوان در شورای آموزش بالینی مورخ 99/3/6 حاضر و به عنوان نماینده فراگیران نظرات خود را اعلام و مقرر گردید مسئولین آموزشی دانشکده با در نظر گرفتن نظرات دانشجویان مراتب را در شورای مدیران گروه­های بالینی اعلام و نتیجه نهایی را به معاونت آموزشی منعکس نمایند. در این راستا جلسه ای نیز با حضور معاون آموزش پزشکی عمومی دانشکده در روز 99/3/8 برگزار و توافقاتی حاصل شده که نتیجه توسط دانشکده به معاونت آموزشی دانشگاه اعلام خواهد شد.

با توجه به جلسات کمیته علمی- آموزشی کووید ۱۹ دانشگاه که همه هفته با حضور اساتید صاحب نظر در معاونت آموزشی دانشگاه تشکیل می گردد، گزارشی از مطالعات اپیدمیولوژی بیماری در استان ارائه و روند پرسرعت و نزولی میزان موارد بستری و مرگ و میر در استان  اعلام شد و بر همین اساس دو بیمارستان ریفرال کرونا ویروس نیز (غرضی و عیسی بن مریم ) توسط معاونت محترم درمان دانشگاه از مجموعه چهار بیمارستان ریفرال کرونا از سیکل پذیرش بیماران کووید ۱۹ خارج شد. در مرکز آموزشی درمانی الزهرا(س) نیز تنها بخشی از تخت های بستری و تخت های مراقبت ویژه ICU  به این بیماری اختصاص پیدا نمود، تا بدینوسیله امکان فعال شدن کامل اورژانس و همچنین پذیرش بیماران الکتیو با مجوز صادره از معاونت محترم درمان دانشگاه و با رعایت پروتکل های ابلاغی وزارت متبوع میسر گردد. در همین راستا کمیته علمی آموزشی بیماری کووید ۱۹ در تاریخ 99/2/27 دستورالعمل حفاظت فردی را به روز رسانی و آخرین نسخه مصوب را به تفکیک بیمارستان­های ریفرال، غیر ریفرال، بخش­های مختلف بالینی، محیط های آموزشی، اداری و ...، بر اساس نوع پوشش و وسایلی که می بایست مورد استفاده قرار گیرند را ابلاغ نمود، که این دستورالعمل در سایت معاونت آموزشی نیز قابل دسترسی می باشد. همچنین از دانشجویان درخواست شد که تمایل خود را برای انصراف یا حضور برای ادامه برنامه های آموزشی در دو نیمه زمانی از ۱۷ خرداد تا نیمه شهریورماه اعلام نمایند که اکثریت تمایل خود را برای از سرگیری برنامه آموزش حضوری اعلام نموده و تنها ۲۴ نفر تمایل خود را برای دریافت مرخصی تحصیلی اعلام کردند و بر اساس مصوبات وزارت متبوع مبنی بر اینکه دانشجویان و یا والدین نگران و یا دانشجویان مبتلا به بیماری های خاص مجازند، ترم خود را بدون احتساب در سنوات تحصیلی حذف نمایند، که در سنوات آنها نیز محسوب نمی شود، با درخواست آنان موافقت به عمل خواهد آمد.

در خصوص خوابگاه­های دانشجویی نیز موضوع در شورای دانشگاه مطرح و از معاونت محترم دانشجویی فرهنگی دانشگاه درخواست شد تا ظرفیت خوابگاه­ها را بصورتی تعدیل شده با حفظ استاندارد فاصله گذاری اجتماعی در مراکز آموزش عالی، اعلام تا تصمیمات لازم اتخاذ گردد. با توجه به گزارش معاونت محترم دانشجویی ظرفیت خوابگاه­ها در نیمسال اول سال تحصیلی که حدود ۳۰۰۰ نفر بوده  است، با رعایت پروتکل های ابلاغی به وضعیت مطلوب ۱۳۰۰ نفر باید کاهش یابد. در این راستا نسبت به نظر سنجی از دانشجویان از طریق سایت معاونت آموزشی نیز اقدام شد و بر اساس اطلاعات گردآوری شده در نیمه اول بازگشایی حدود ۶۵۰ نفر و در نیمه دوم حدود ۳۶۰ نفر متقاضی خوابگاه خواهیم داشت. لذا مقرر گردید دانشجویان پزشکی، تحصیلات تکمیلی و احتمالا دندانپزشکی را نیز (در صورتی که آن دانشکده اعلام آمادگی برای شروع آموزش داشته باشد) به جمع سایر متقاضیان خوابگاه اضافه گردند. که این موضوع در جلسه روز شنبه مورخ 99/3/10 مطرح و تلاش شد ظرفیت خوابگاهی در برای دو نیمه تابستان تعدیل و به گونه ای عمل شود که تعداد فراگیران در دو نیمه تا حد امکان متعادل و امکان حفظ فاصله گذاری اجتماعی میسر گردد.

همچنین از معاونت محترم دانشجویی فرهنگی درخواست گردید که دو خوابگاه را برای دانشجویانی که تست PCR  آنها به صورت احتمالی مثبت می گردد و یا علائمی از بیماری در آنان بروز می نماید و امکان بازگشت به منزل را ندارند، پیش بینی تا امکان قرنطینه سازی بصورت مجزا در دو خوابگاه به تفکیک دختران و پسران میسر گردد. لازم به ذکر است این موضوع در جلسه مورخ 99/3/7 نیز مورد موافقت قرار گرفت.

با توجه به ابلاغ  معاونت محترم بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دستورالعمل آن دانشگاه موظف است نسبت به غربالگری و سلامت سنجی فراگیران از نظر ابتلاء به بیماری کووید ۱۹، از طریق سامانه salamat.gov.ir اقدام نماید. لذا از دانشجویان درخواست خواهد شد تا با مراجعه به این آدرس نسبت به تکمیل فرم خوداظهاری اقدام نمایند و نتیجه ارزیابی سامانه را پرینت و یک نسخه را  به معاونت آموزشی دانشکده و یک نسخه را به خوابگاه (مختص دانشجویان خوابگاهی) تحویل تا امکان ادامه تحصیل و اسکان در خوابگاه برای آنان میسر گردد. همچنین از ریاست محترم دانشگاه درخواست شد که از کلیه دانشجویان در هنگام ورود تست PCR گرفته شود تا دانشجویان دارای تست مثبت به محل زندگی خود برگشته و یا به خوابگاه قرنطینه منتقل گردند.

در این ارتباط نشستی دیگر با حضور ریاست محترم دانشگاه، معاونین محترم غذا و دارو و دانشجویی دانشگاه و اینجانب در خصوص توزیع اقلام حفاظتی برگزار که فرآیند اجرایی آن  امروز 99/3/10 به معاونت های ذیربط دانشگاه و روسای محترم دانشکده ها ابلاغ شد. با توجه به مصوبات این جلسه تأمین وسایل حفاظت فردی فراگیران در مراکز آموزشی درمانی بر عهده بیمارستان نهاده شد و توسط مراکز به دانشجویان تحویل داده می شود. در خصوص سایر دانشجویان که در محیط های بالینی حضور ندارند تعدادی ماسک براساس مصوبه بصورت رایگان و تعدادی با نرخ کارخانه از طرف معاونت محترم دانشجویی از طریق غرفه های در نظر گرفته شده در سطح دانشگاه به فراگیران تحویل داده خواهد شد. این امکان در داروخانه های بیمارستان های آموزشی نیز جهت اساتید و فراگیران وجود خواهد داشت.

در ارتباط با امتحانات که قبلا نیز مورد اشاره قرار گرفت، مقرر گردید برای برگزاری آزمون ها با اولویت دروس عمومی (زبان فارسی، معارف و...) و ترجیحا تمام دروس از مرکز آزمونهای الکترونیک ساختمان تدبیر بهره برداری گردد. بدیهی است قبل و بعد از هر آزمون طبق پروتکل های اعلام شده محل آزمونها ضد عفونی و مواد ضد عفونی کننده دست نیز موجود و ماسک سه لایه به دانشجویان و مراقبین در آن محل تحویل داده می شود. در صورت تلاقی آزمون­ها نیز، نسبت به برگزاری تعدای از آزمون­ها در دانشکده ها بصورت کتبی و با حفظ فاصله گذاری اقدام خواهد. در خصوص پیشنهاد برگزاری آزمون­ها بصورت مجازی و آنلاین با توجه به مشکلات مربوط به بسترهای مورد نیاز برای برگزاری بدون نگرانی این آزمون­ها، مراتب در شورای دانشگاه مورخ 99/2/31 مورد موافقت قرار نگرفت. لذا آزمون های آنلاین و مجازی صرفاً برای دوره های تحصیلات تکمیلی و منوط به موافقت گروه و دانشکده بصورت مجازی برگزار می گردد.

در محیط های بیمارستانی تعدای از جلسات کلاس ها، مورنینگ ریپورت، ژورنال کلاب و ...  در طول این مدت با استفاده از سامانه  Sky room به صورت مجازی برگزار گردیده است، که مقرر گردید این فرآیند همچنان ادامه یابد و تنها در مواردی که تعداد فراگیر کم و امکان فاصله گذاری قابل قبول میسر گردد، این دسته از برنامه های آموزشی بالینی به صورت حضوری و در کلاس هایی با تعداد محدود فراگیر برگزار گردد.

در مورد دانشکده پزشکی مقرر گردید که دانشجویان بالینی را به گونه ای بین اساتید و گروه ها تقسیم بندی نمایند که تعداد آنها در راند ها به حداقل برسد، همچنین تعداد کمی فراگیر در درمانگاه حضور یابند و تعدادی نیز در بخش، کتابخانه و ... مستقر تا موضوع فاصله گذاری استاندارد رعایت گردد. همچنین حضور فراگیران مقاطع عمومی در بخش های تخصصی مربوط به بیماران کووید ۱۹ ممنوع شد.

در ارتباط با دستیاران سال آخر دانشکده دندانپزشکی، موضوع در شورای آموزشی مورخ 99/3/6 مطرح و مقرر گردید دستیاران با رعایت پروتکل های وزارتی، در بخش­ها حضور یابند و در مورد سایر دستیاران نیز مقرر گردید دانشکده برنامه خود را به گونه ای که امکان رعایت پروتکل های حفاظتی میسر گردد، ارائه و دستیاران طبق برنامه، آموزش های حضوری و بالینی خود را آغاز نمایند. با توجه به ابلاغیه وزارت متبوع سایر دانشجویان دندانپزشکی نیز می توانند از تابستان آغاز به تحصیل نمایند که این موضوع در جلسه فوق العاده شورای آموزشی روز شنبه مورخ 99/3/10 تصویب شد و به فراگیران اطلاع رسانی خواهد شد.

در خصوص موضوع  مکان سرو غذا و فرآیند توزیع غذای فراگیران نیز به آگاهی می رساند، مراتب در شورای دانشگاه مورخ 99/2/31 مطرح و مقرر گردید معاونت محترم دانشجویی روش خود را طی بیانیه ای صادر نمایند. اما به صورت کلی مصوب گردید تلاش گردد غذای دانشجویان بیمارستانی در بیمارستان سرو و حتی الامکان فراگیران بالینی در سلف سرویس های دانشگاه حضور نیابند. همچنین در سلف سرویس های دانشگاه نیز تلاش گردد فاصله گذاری اجتماعی رعایت و غذا به صورت بسته های بهداشتی بیرون بر و البته با امکان سرو در همان سلف با صندلی کمتر و حفظ فاصله تهیه و توزیع شود.

این بیماری بر اساس برآوردهای همکاران اپیدمیولوژیست در ایران و دنیا، تا فصل پاییز و حتی زمستان ادامه خواهد داشت و تا زمان تولید واکسن احتمال ریشه کنی آن میسر نخواهد گردید. این کار مستلزم تغییر برخی از الگوهای زندگی، تشدید روش های خود مراقبتی از طریق رعایت استانداردهای بهداشت فردی، رعایت بهداشت دست، شستشوی مرتب دست ها و ضد عفونی آن، دقت در عدم برقراری تماس دست آلوده با صورت، حفظ فاصله استاندارد از یکدیگر،  خودارزیابی از نظر علائم ابتلاء به بیماری و ...، از سوی تک تک اعضای جامعه می باشد، تا بدینوسیله امکان ابتلا کاهش یابد. شایان ذکر است با بازگشایی صنوف و برخی از مکان­های عمومی در جامعه و علی رغم گذشت چند هفته از بازگشایی، خوشبختانه به جز دو استان در سایر استان ها ، همچنان شاهد کاهش موارد بستری بوده ایم و آمار فوتی ها در کل کشور نیز به روزانه ۶۰- ۵۰ نفر کاهش پیدا کرده است. در استان اصفهان نیز عمده آمار مربوط به بیماران سرپایی بدون علامت می باشد که این آمار تنها مربوط به دانشگاهیان نمی باشد و امکان ابتلا در کلیه محل های تردد همچون سوپر مارکت ها و دیگر مراکز پر تجمع وجود دارد، که البته با رعایت اصول بهداشتی از سوی اساتید، دانشجویان، کارکنان و ... امیدوارم نگرانی موجود در این زمینه کاهش یابد. همچنین مجددا تاکید می گردد که در صورت وجود هرگونه نگرانی از سوی دانشجویان و خانواده های ایشان امکان حذف درس و یا حذف ترم حتی در صورت حضور در کلاس های حضوری بهمن و اوایل اسفند ماه ۹۸ وجود دارد.

در مورد شهریه دانشجویان شاغل به تحصیل در پردیس خودگردان دانشگاه نیز با هدف در نظر گرفتن تخفیف شهریه برای این دسته از دانشجویان با وزارت متبوع مکاتبه و استعلام شد، تا به صورت مصوبات مشترک هیات امنا و در کلیه دانشگاه های کشور بصورت یکسان از لحاظ اجرا اقدام گردد و از انجا که نظر صریح هیدت امناء و وزارت متبوع تا کنون ابلاغ نگردیده است، مراتب به هیات رئیسه دانشگاه منعکس تا موارد مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به هیات امنای دانشگاه پیشنهاد، و در صورت تصویب اجرایی گردد.  همچنین پیشنهاد گردید که شهریه دانشجویانی که اقدام به حذف ترم نموده اند نیز جهت ترم آتی ذخیره شود.

لازم به ذکر است برای اساتید بالینی دانشکده پزشکی با وجود اطلاع از تظاهرات و عوارض بیماری، دو وبینار با هدف به روزرسانی اطلاعات و ارائه آخرین اطلاعات بر اساس منابع علمی و پروتکل های حفاظتی، در هفته گذشته با حضور اساتید صاحب نظر همراه با امکان پرسش و پاسخ برگزار که با استقبال قابل توجه اساتید مواجه گردید و مقرر گردید از ساعت ۸ لغایت ۱۰ روز سه شنبه مورخ 99/3/13 نیز برای سایر اساتید دیگر دانشکده ها وبیناری مشابه برگزار، تا بدینوسیله از آخرین اخبار مرتبط با بیماری مطلع و نسبت به رفع برخی شبهات و نگرانی های نابجا در این زمینه اقدام گردد. در خصوص این بیماری تأکید می گردد به دلیل نوپدید و ناشناخته بودن این بیماری، اطلاعات و رویکرد کشورها برخورد با این بیماری مرتبا در حال به روز رسانی و تغییر می باشد.

از اعضای محترم هیات علمی دانشگاه که در تابستان به حضور آنها برای آموزش های عملی نیاز است، درخواست شد در تابستان سال جاری، از مرخصی خود در حد امکان استفاده ننمایند و ضمن ذخیره مرخصی آنان مقرر گردید از اعضای محترم هیات علمی، گروه ها و دانشکده هایی که همکاری مناسبی جهت برگزاری فعالیت های آموزشی مجازی  با دانشکده ها و معاونت آموزشی داشته اند و همچنین همکاران هیات علمی و فراگیرانی که در بیمارستان ها در مواجهه با این بیماری همکاری مطلوب داشته اند توسط بیمارستان، دانشکده و یا معاونت آموزشی دانشگاه به نحو شایسته تقدیر به عمل آید.

لازم به ذکر است که موارد آموزشی قابل پیگیری و تعداد جلسات برگزار شده توسط معاونت آموزشی دانشگاه و دانشکده ها، با هدف تدوین برنامه های آموزشی مجازی و حضوری و کسب اطمینان از اجرای مطلوب آن ها  در دوران همه گیری کووید ۱۹، نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایشی بالغ بر ۲ تا ۳ برابر یافته است. همچنین از طریق برقراری ارتباط با نمایندگان محترم دانشجویان نیز نقطه نظرات آنان به صورت مستمر دریافت و در بهبود کیفی و کمی آموزش بکار گرفته شده است، که این روند تا ایمن شدن شرایط ادامه خواهد یافت.

در پایان اینجانب، از کلیه همکاران محترم هیات علمی و مسئولین محترم آموزش دانشگاه و دانشکده ها به دلیل همکاری موثر و بدون وقفه در امر آمورش مجازی و حضوری فراگیران، همچنین از صبر، حوصله، حضور پرشور و مشارکت فعال فراگیران در عرصه آموزش و ارائه بازخوردهای سازنده در این زمینه و بالاخره از تلاشهای ایثارگرانه همکاران هیات علمی و درمانی بالینی، دستیاران و کارورزان دانشکده پزشکی و دانشکده پرستاری به ویژه فراگیران داوطلب و نیز پرستاران خدوم، شایسته و فداکار و سایر کادر درمان برای درمان بیماران و مراقبت از آنان صمیمانه و خالصانه قدردانی می نمایم و تلاش ارزنده آنان را پاس می دارم. امیدوارم با صبر وشکیبایی و همدلی و درک صحیح از شرایط کشور و دانشگاه بر مشکلات باقیمانده غلبه نمائیم.

                                                                                دکتر محمد رضا صبری

                                                                  معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

                                                                             و نایب رئیس شورای دانشگاه

 

What we do

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Aenean commodo ligula eget dolor. Aenean massa. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes.

TypeError: implode(): Argument #2 ($array) must be of type ?array, string given in implode() (line 247 of themes/gavias_edubiz/gva_elements/gsc_icon_box.php).
implode() (Line: 247)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box::sc_icon_box() (Line: 158)
Drupal\gavias_blockbuilder\shortcodes\gsc_icon_box->render_content() (Line: 85)
include('/var/www/html/web/modules/gva_blockbuilder/templates/frontend/print-builder.php') (Line: 92)
gavias_blockbuilder_frontend() (Line: 48)
Drupal\gavias_blockbuilder\Plugin\Field\FieldFormatter\BlockBuilderFormatter->viewElements() (Line: 89)
Drupal\Core\Field\FormatterBase->view() (Line: 265)
Drupal\Core\Entity\Entity\EntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 266)
Drupal\layout_builder\Entity\LayoutBuilderEntityViewDisplay->buildMultiple() (Line: 340)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildComponents() (Line: 24)
Drupal\node\NodeViewBuilder->buildComponents() (Line: 282)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->buildMultiple() (Line: 239)
Drupal\Core\Entity\EntityViewBuilder->build()
call_user_func_array() (Line: 101)
Drupal\Core\Render\Renderer->doTrustedCallback() (Line: 788)
Drupal\Core\Render\Renderer->doCallback() (Line: 374)
Drupal\Core\Render\Renderer->doRender() (Line: 204)
Drupal\Core\Render\Renderer->render() (Line: 160)
Drupal\Core\Render\Renderer->Drupal\Core\Render\{closure}() (Line: 580)
Drupal\Core\Render\Renderer->executeInRenderContext() (Line: 161)
Drupal\Core\Render\Renderer->renderPlain() (Line: 525)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->indexNode() (Line: 489)
Drupal\node\Plugin\Search\NodeSearch->updateIndex() (Line: 121)
search_cron() (Line: 250)
Drupal\Core\Cron->Drupal\Core\{closure}() (Line: 405)
Drupal\Core\Extension\ModuleHandler->invokeAllWith() (Line: 258)
Drupal\Core\Cron->invokeCronHandlers() (Line: 136)
Drupal\Core\Cron->run() (Line: 75)
Drupal\Core\ProxyClass\Cron->run() (Line: 65)
Drupal\automated_cron\EventSubscriber\AutomatedCron->onTerminate()
call_user_func() (Line: 142)
Drupal\Component\EventDispatcher\ContainerAwareEventDispatcher->dispatch() (Line: 103)
Symfony\Component\HttpKernel\HttpKernel->terminate() (Line: 32)
Stack\StackedHttpKernel->terminate() (Line: 702)
Drupal\Core\DrupalKernel->terminate() (Line: 22)